NFT har varit ett kontroversiellt ämne i videospelsindustrin på senare tid. Fansen svarade inte bra på Ubisofts NFT-planer och ropet till NFTs i S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl var så häftig att spelets utvecklare bestämde sig för att avbryta dem helt. Men det är inte bara videospelsfans som är skeptiska till den nya tekniken; många spelutvecklare har liknande starka känslor, enligt Game Developers Conferences årliga undersökning, som släpptes i torsdags.

“På frågan hur de kände om möjligheten till kryptovaluta eller NFT i spel, kallade ett fåtal det “spelets framtid”, sa undersökningen. “Men en stor majoritet av de tillfrågade uttalade sig mot båda metoderna – och noterade deras potential för bedrägerier, övergripande oro för intäktsgenerering och miljöpåverkan.”

Många citat direkt från utvecklare var svidande. “Hur detta inte har identifierats som ett pyramidspel är bortom mig”, skrev en. “Jag skulle hellre inte rekommendera att bränna ner en regnskog för att bekräfta att någon “äger” en jpeg”, sa en annan. “Bränn dem till marken. Förbjud alla inblandade i dem. Jag jobbar på ett NFT-företag för närvarande och slutar för att komma ifrån det, sa en annan.

Alla var inte så kritiska. Ett positivt svar kallade kryptovaluta / NFT:er “framtidens våg.” Men enligt undersökningens data sa 70 procent av de tillfrågade att deras studio inte hade något intresse för NFT, vilket kan tyda på att vi inte kommer att se många spel NFTs inom en snar framtid.

Undersökningen visade också ett växande stöd för fackföreningar i branschen, ett ämne som har kommit i förgrunden när arbetare har protesterat mot Activision Blizzard och efter att Vodeo Games organiserade det första certifierade videospelsstudiofacket i Nordamerika. Femtiofem procent av de tillfrågade sa att spelindustrins arbetare borde fackligt organisera sig – det högsta beloppet på de 10 åren som GDC har genomfört undersökningen och upp från 51 procent 2021 – och 23 procent sa att samtal om fackföreningar har ägt rum där de arbetar. Medan endast 18 procent tror att branschen faktiskt kommer att fackligt organisera sig, sa 36 procent att deras företag stödde fackliga samtal.

Studior har dock fortfarande mycket att göra för att bekämpa toxicitet, enligt undersökningen. Endast 38 procent av de tillfrågade sa att deras företag “nöt ut till dem för att starta en konversation om hur oredlighet och toxicitet hanteras i branschen”, vilket betyder att 62 procent inte gjorde det. Och några av citaten från de tillfrågade var mycket kritiska och kallade bland annat företagens svar “ljummen läppservice” och “bedrövligt otillräckliga”. Även om vissa hade positiva saker att säga om deras företags agerande, indikerar undersökningsdata att utvecklare känner att mer arbete måste göras.

GDC släpper undersökningen bara cirka två månader före den fysiska GDC 2022-konferensen. Trots en nyligen ökad ökning av fall av covid-19 är evenemanget fortfarande planerat att ske personligen från 21 mars till 25 mars på Moscone Center i San Francisco.

“Vi är fast beslutna att ha ett evenemang personligen så länge det är säkert och så länge vi har tillåtelse att göra det,” sa Katie Stern, VP för media och underhållning på Informa Tech, företaget som organiserar GDC, till The Verge i en intervju. För att gå till konferensen måste deltagarna vara vaccinerade och ha fått en booster-spruta om en första avslutad vaccination ägde rum den 14 september 2021 eller innan. Deltagarna kommer också att behöva bära en mask.

Stern sa att GDC förväntar sig 15 000 till 17 000 deltagare, vilket är en minskning från de 29 000 som deltog 2019, förra gången det var en personlig GDC-show. DICE Summit är också planerat att hållas personligen i februari, även om E3 inte kommer att vara en personlig konferens i år.

By admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *